Heeft Balenciaga gelogen over nieuwe koers na schandaal?

Heeft Balenciaga gelogen over nieuwe koers na schandaal

Balenciaga

Balenciaga showde afgelopen weekend hun FW24 collectie in het zonnige Los Angeles. Iets dat zeker niet onbesproken is gelaten, want hier gebeurde weer heel wat controversieels.

En wij weten niet zo goed wat we ervan moeten vinden.

De belofte van creative director Demna…

Het is nog maar iets meer dan een jaar geleden dat Balenciaga – voor het eerst in hun in middels al 104-jarige bestaan – een enorm dieptepunt had bereikt. Het merk, dat al jaren bekend staat om de controversiële en edgy collecties en campagnes, was te ver gegaan. Véél te ver zelfs. Ze kwamen namelijk naar buiten met een campagne die kinderen seksualiseerde en waarin symbolen en links werden gemaakt naar gruwelijke boeken en verhalen. Is de volledige informatie bij jou even weggezakt? Lees daarover hier dan meer.

Maar goed. We zijn hier natuurlijk niet om oude koeien uit de sloot te halen. Balenciaga haalde alle beelden offline, maakte een statement en werd in de ban gedaan door fans, klanten en celebraties. Ook gaf het merk een tegenreactie bij de eerstvolgende show: 

Demna, de creative director van het merk, benadrukte met die show dat de volle focus vanaf nu weer op de kleding zou liggen, in plaats van op het shockeren en entertainen. Het resultaat? Een prachtige, klassieke en lichtelijk surrealistische show waarmee een nieuwe weg geslagen leek te zijn voor de richting van het merk. In de hoop dat het hiermee weer gered zou worden uit de afgrond. Goed idee, dachten wij zo.

…blijkt van korte duur

Toch lijkt het er nu, een jaar later, op dat alles toch niet zo gemeend was als het leek. De FW24 show van het merk, die afgelopen zaterdag op de South Windsor Boulevard in Los Angeles gepresenteerd werd, liet namelijk een heel andere visie zien.

Ondanks dat de eerste looks van de show zeker wel in lijn stonden met de beloften, ging het vanaf daar in een stijle lijn bergafwaarts. Van kartonnen tassen,  Juicy Couture-achtige joggingpakken, sneakers met nog (!) grotere zolen en kaplaarzen met surrealistisch wijde schappen tot panty’s als broeken en hotelsloffen. Is het creatief, “edgy” en origineel? Dat zeker. Maar is het wat je verwacht bij een merk dat nog geen jaar geleden beloofde terug te gaan naar hun “core”, ofwel: “making quality clothes – not making image or buzz”… Nee.

Wat denken jullie? Zijn we dan toch echt té goedgelovig geweest en is er helemaal niks veranderd of kunnen de twee gewoon naast elkaar bestaan? Wij zijn er nog niet uit.

Ontvang Onze Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf op de hoogte